Legea 163 din 09.07.2010

Această lege este afişată doar în scopuri de informare. Pentru conţinut original consultaţi Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.155-158 din 3 septembrie 2010.

Comentarii

corectarea nr.Legii

Corectare: "Legea privind autorizarea executării lucrărilor de construcţie" are nr. de înregistrare 163 din 09.07.2010, doar este publicată la 03.09.2010 în Monitorul Oficial nr.155-158 art.nr.549

Deci, "Legea privind

Deci, "Legea privind autorizarea executării lucrărilor de construcţie" are nr. de înregistrare 163 din 09.07.2010
dar intra in vigoare din data publicarii in M.O. adica la data de 03.09.2010

Proceduri mai transparente de autorizare a construcţiilor

Noua Lege privind autorizarea executării lucrărilor de construcţie, stabileşte bazele juridice şi reglementează modul de autorizare, avizare şi verificare a lucrărilor de proiectare, executare şi desfiinţare a construcţiilor, în conformitate cu documentaţia de urbanism şi amenajare a teritoriului, prin aplicarea sistemului naţional de documente normative în construcţii. Această lege se referă la două acte administrative: certificatul de urbanism şi autorizaţia de construire/desfiinţare. Certificatul de urbanism cuprinde condiţiile de utilizare a terenului în baza documentaţiei de urbanism existente precum şi a regimului juridic, economic, tehnic şi urbanistic-arhitectural al terenului şi se eliberează de către autoritatea publică locală pentru lucrări de proiectare a construcţiilor. Autorizaţie de construire/desfiinţare reprezintă un act permisiv de aprobare a documentaţiei de proiect şi de autorizarea desfăşurării lucrărilor de construire în conformitate cu documentaţie de proiect.

Scopul prezentei legi este realizarea suportului legal adecvat pentru relaţii transparente şi eficiente între emitentul (autoritatea publică locală) şi solicitantul (investitorul, beneficiarul) actelor de autorizare a executării lucrărilor de construcţie, crearea unor condiţii mai favorabile şi totodată, de eliminare a constrîngerilor de ordin administrativ în mediul de afaceri.

Elaborarea acestei legi, totalmente noi, a fost condiţionată de modul şi procesul precedent de autorizare a lucrărilor de construcţie, care era extrem de dificil şi sofisticat cu multiple avize inutile, excesive şi diverse coordonări nejustificate şi plăţi dubioase. Acest procedeu permitea persoanelor responsabile a emitentului de a lua decizii discreţionare, contradictorii şi ineficiente, astfel creînd o atmosferă favorabilă pentru dezvoltarea corupţiei.

La capitolul indicatorului „Autorizaţiile pentru construcţii” al studiului Băncii Mondiale „Doing Business 2009”, Republica Moldova a fost poziţionată pe locul 158 din 181 ţări, fiind depăşită chiar de majoritatea ţărilor CSI. Printre primele poziţii în acest clasament se află Georgia, locul 10, cu 12 proceduri şi cu durata de pînă la 113 zile şi este urmată de ţările Baltice. Costul procedurilor în Georgia constituie circa 20% din venitul mediu anual pe cap locuitor.

Conform acestui indicator, în Moldova au fost apreciate 30 de proceduri de reglementare în domeniul construcţiilor, care durează 292 de zile şi costă aproximativ 142% din venitul mediu anual pe cap de locuitor. Pe parcursul procedurilor, întreprinzătorul interacţionează cu 6 instituţii specializate a administraţiei publice centrale şi locale (diferite subdiviziuni), şi 6 deţinători de utilităţi publice. În baza unor concretizări, s-a constatat că în realitate procedurile identificate de Doing Business ar dura pînă la 351 de zile.

Merită de menţionat că în Moldova au existat încercări periodice de optimizare a numărului de proceduri. Cel mai bun exemplu a fost crearea ghişeelor unice regionale cu suportul Proiectului USAID|BIZPRO. Au fost create 15 ghişee unice, dintre care actualmente, 6 se ocupă de eliberarea actelor administrative în construcţii, inclusiv certificate de urbanism şi autorizaţii de construire.

Prin implementarea „ghişeului unic” în unele localităţi, aşa ca Orhei şi Hînceşti, s-a demonstrat posibilitatea de optimizare a procedurilor, prin reducerea numărului de interacţiuni cu instituţiile publice şi reducerea considerabilă a timpului, costurilor şi riscului de corupţie.

Conform aceluiaşi studiu, elaborat de Proiectul Doing Business al Băncii Mondiale, durata totală a procedurilor de autorizare a construcţiillor prin intermediul acestei legi, va putea fi redusă de la 351 de zile, pînă la doar 147 de zile. Astfel de acţiuni vor permite:

- Crearea unui mediu mai favorabil pentru dezvoltarea antreprenoriatului în domeniul construcţiilor, care va avea un impact pozitiv şi asupra altor domenii, deoarece practic toate domeniile de afaceri presupun existenţa imobilului (clădiri, instalaţii etc.), ceea ce va duce la o creştere mai mare a afacerilor şi ca rezultat o creştere mai mare a economiei.
Reducerea cheltuielilor întreprinzătorilor în construcţii, ceea ce va permite reducerea preţurilor la imobil (blocuri locative, construcţii industriale etc.) şi prin urmare va avea un impact pozitiv asupra bunăstării cetăţenilor în general.

- Reducerea posibilităţilor de corupţie în domeniul reglementării construcţiilor.

- Reducerea cheltuielilor sectorului public prin reducerea procedurilor nejustificate.

- Reducerea numărului procedurilor şi duratei lor cu reducerea costului acestora. În total, la capitolul indicatorului „Daling with Licenses”, poziţia Moldovei se va îmbunătăţi simţitor.

Priorităţile principale ale legii sunt:

- Simplificarea la maximum obţinerea certificatului de urbanism. Eliberarea solicitantului de obligaţiunile obişnuite în obţinerea avizelor necesare la emiterea certificatului de urbanism pentru proiectare. În cazul emiterii certificatului de urbanism pentru proiectare pentru imobilele sau terenurile amplasate în zonele asupra cărora s-a instituit prin documentaţia de urbanism u regim special, emitentul va obţine avizele necesare. Avizele solicitate de către emitent se vor elibera gratuit în cel mul 10 zile lucrătoare şi în caz de depăşire a termenului stabilit, avizul va fi considerat ca fiind pozitiv.

- Lichidarea monopolului în procesul de verificare şi expertizare a documentaţiei de proiect. Verificarea documentaţiei de proiect se va efectua doar de către verificatori de proiecte atestaţi sau instituţii autorizate în verificarea proiectelor.

- Reducerea considerabilă a cantităţii documentaţiei de proiect depuse emitentului pentru obţinerea autorizaţiei de construire, concomitent şi a plăţii pentru emiterea autorizaţiei de construire. Solicitarea altor documente decît cele prevăzute în art.12 al legii nu se admit. Dacă emitentul nu a respectat termenul, nu a emis Autorizaţia de construire în cel mult 10 zile lucrătoare şi nu a informat în scris solicitantul despre refuz, autorizaţia de construire se consideră eliberată şi solicitantul este în drept de a începe construcţia cu informarea în scris emitentul şi Inspecţia de Stat în Construcţii.

- Autorizaţia de construire poate fi eliberată pe tranşe sau poate prevedea executarea lucrărilor de construcţie pe tranşe, dar cu condiţia ca aceste tranşe să fie stabilite în documentaţia de proiect.

- Sporirea rolului şi responsabilităţii proiectantului în procesul de autorizare, executare şi recepţie a construcţiilor.

- Sunt clar specificate lucrările care pot fi efectuate fără certificat de urbanism pentru proiectare şi fără autorizaţie de construire.

- Obligarea autorităţilor publice locale în sensul dotării localităţilor şi teritoriilor cu documentaţie de urbanism şi de amenajare a teritoriului.

În sumar, priorităţile menţionate în lege vor permite de a reduce costul oficial al procedurilor şi al cheltuielilor legate de vizite către autorităţi si pregătirea documentaţiei şi vor exclude avizările suplimentare, vor stimula mediul de afaceri, vor crea condiţii avantajoase pentru atragerea şi amplasarea investiţiilor, vor facilita esenţial procedeul la toate fazele de autorizare a executării lucrărilor de construcţie datorită îmbunătăţirii cadrului de reglementare în construcţii.

Alexei Boşneaga ,
arhitect, membru al Asociaţiei Arhitecţilor din Moldova.